Trodla-Tysdal

Reiserute

Bil/buss til Kleivaland i Hjelmeland kommune

(klikk for større bilde)

Fra Hjelmeland følg skilt til Vormedalen (15 minutter). I Vormedalen følg skilt til Kleivaland ( 5 minutter). Parkeringsplass ved informasjonstavle.

Fottur fra Kleivaland til Trodla Tysdal
(kart: Lyngsvatn 1313-111)
Gåtid voksne: 2 timer (3 timer med barn)

(klikk for større bilde)

Start ved informasjonstavle på Kleivaland (265 moh). Gå sørover over broen og gå nedover grusveien. Etter ca. 800 meter på traktorveien tar du av veien og følger skilt merket Trodla-Tysdal opp stien til venstre.

Stien går over et lite høydedrag som heter Djupekverven. Den flate steinen på toppen av bakken er Kvilesteinen. Følg stien nedover bakken på andre siden av høydedraget, over broen over Risånå og du vil komme inn på traktorveien igjen. Følg traktorveien helt inn til enden av dalen. Her går du igjen over en liten bro som krysser Risånå.

Traktorveien/stien går nå gjennom plantet granskog. Inne i skogen passeres Kløvaskuten, en liten bygning som ble brukt til mellomlagring av varer og utstyr som skulle til garden Helgaland fram til den ble fraflyttet i 1960. Skuten inneholder diverse sleder og dråg. Stien går nå opp Kløvabrekka. På toppen av brekka følger du skilt og passerer sør (til høyre) for Kløvatjernet. På andre siden av tjernet ser du Kløv (402 moh), tidligere husmannsplass under Ritland, senere egen gard. Kløv ble fraflyttet i 1962. Stien går videre oppover, og etter 10 min passeres toppen (425 moh). Her kan garden Ritland sees mot nord. Følg skilt og ta sti til høyre ned mot Helgaland (333 moh).

Følg merka sti i kanten av bøen på Helgaland og gå over Svandalsbekken. Dersom det er flaum i Svandalsbekken, er det en bro oppe ved husene på Helgaland. Fortsett videre nedover mot Trodla-Tysdal. Det går nå bratt nedover mot den vakre Øyafossen og Øyane. I Øyane har det vært husmannsplass og vårstøl under Trodla-Tysdal. Stien går videre og under Øyahidleren, passerer Dommedagssteinen, og Tysdalen åpner seg og du er framme i Trodla-Tysdal (67 moh).